Przejdź do treści

prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz

czarno-biały portret kobiety w dojrzałym wieku, podpierającej skrzyżowane dłonie o brodę

Opracowałam pierwszy w Polsce program kształcenia dla specjalności choreografia i techniki tańca. Tworzenie choreografii i improwizacja fortepianowa dają mi poczucie wolności. Jako rektorka cenię skuteczną komunikację i empatię. Wierzę, że sztuka wysoka, choć dziś nie zawsze doceniana, pełni fundamentalną rolę w życiu społecznym. Nadaje mu sens, wartość i spójność.  

Akademia Muzyczna w Łodzi 

Treść (rozbudowana)
Wykształcenie

 Akademia Muzyczna w Łodzi, Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Rytmiki (obecnie Wydział Twórczości, Interpretacji, Edukacji i Produkcji Muzycznej), kierunek kompozycja i teoria muzyki, specjalność rytmika.

0
Doświadczenie

Absolwentka łódzkiej Akademii Muzycznej w specjalności rytmika (1989). W 2023 roku uzyskała tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki muzyczne. Od 2020 roku pełni funkcję rektora Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. 
W łódzkiej Akademii pracowała wcześniej na stanowiskach: prorektora ds. nauki i dydaktyki oraz prorektora ds. dydaktyki, przewodniczącej Komisji ds. stopni Akademii Muzycznej w Łodzi, kierownika Katedry Rytmiki i Improwizacji Fortepianowej, kierownika niestacjonarnych studiów Choreografii i Technik Tańca, prodziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki, Rytmiki i Edukacji Artystycznej. 
Od 1988 roku wykłada również na Wydziale Aktorskim w Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Jest konsultantką Centrum Edukacji Artystycznej w zakresie rytmiki i członkinią Łódzkiego Towarzystwa Naukowego, w poprzednich latach brała udział w pracach Rady ds. Szkolnictwa Wyższego przy Prezydencie Miasta Łodzi, była ekspertką Polskiej Komisji Akredytacyjnej i członkinią Komisji ds. sportu akademickiego działającej przy Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich. 
Twórczość artystyczna Elżbiety Aleksandrowicz to kilkadziesiąt autorskich prac choreograficznych, interpretacji ruchowych, założeń do improwizacji ruchowych, ruch sceniczny, a także autorskie i współautorskie scenariusze projektów artystycznych. Oprócz prac twórczych, do ważnych dokonań zakresu metody Emila Jaques-Dalcroze’a należy zaliczyć opracowane scenicznie zadania muzyczno-ruchowe, wielokrotnie ilustrowane autorską improwizacją fortepianową. 
Elżbieta Aleksandrowicz prowadzi kursy i warsztaty koncentrujące się wokół zagadnień dotyczących rytmiki oraz tańca. Najczęściej podejmuje zagadnienia z zakresu improwizacji ruchowej, improwizacji fortepianowej, zasad ruchu scenicznego oraz kompozycji przestrzenno-ruchowych, a także rytmikoterapii. 
Wielokrotnie uczestniczyła w kongresach, seminariach i konferencjach. Wśród ważnych dla środowiska spotkań na arenie międzynarodowej i krajowej można wymienić: Międzynarodowy Kongres Rytmiki w Genewie (Institut Jaques-Dalcroze), Europejski Kongres Rytmiki w Wiedniu (Universitat für Musik und darstellende Kunst), Międzynarodowe Warsztaty Rytmiki w Hellerau (Hochschule für Music „Carl Maria von Weber”), Europejski Kongres Rytmiki w Trossingen (Staatliche Hochschule für Musik), Międzynarodową Konferencję Studiów nad Metodą Dalcroze’a w Quebecu (Université Laval Québec City), Konferencję Naukowo-Artystyczną Cunnigham/Cage: Idea tworzenia w czasie realnym w Warszawie (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), III Kongres Tańca w Katowicach (Narodowy Instytut Muzyki i Tańca). Kilkakrotnie brała udział w międzynarodowych konferencjach nt. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji w Akademii Muzycznej w Łodzi. 

0
Osiągnięcia

W roku 2012 została odznaczona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Srebrnym Krzyżem Zasługi. 

Prace artystyczne prezentowane były w ramach spektakli, koncertów, konferencji, seminariów i kursów dedykowanych muzykom, aktorom, tancerzom, terapeutom, pedagogom, psychologom oraz szerokiej publiczności. 

W latach 2006-2007 opracowała pierwszy w Polsce program kształcenia dla specjalności Choreografia i techniki tańca, studia niestacjonarne pierwszego stopnia, które w rozbudowanej formie funkcjonują do dziś w Akademii Muzycznej w Łodzi. 

0
Zaangażowanie

Kształcenie nowych pokoleń artystów, inspirowanie ich do kreatywnego działania i patrzenia na świat to cele mojej działalności. Sztuka wysoka jest współcześnie coraz bardziej marginalizowana, a przecież pełni fundamentalną rolę w życiu społecznym – bez niej społeczeństwo traci wiele istotnych elementów, które nadają mu sens, wartość i spójność. 

0
Rozpocznij studia w Akademii Muzycznej w Łodzi.

Poznaj zasady rekrutacji i ofertę kształcenia w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Dowiedz się więcej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0