Wybitna scenografka, kostiumografka i wykładowczyni. Laureatka Oscara za dekorację wnętrz do „Listy Schindlera”. Uczy studentów, jak budować wizualny przekaz filmu: „Celem moich warsztatów jest za każdym razem to, by studenci pogłębiali swoją świadomość relacji, w jakie wchodzi ze sobą przestrzeń scenograficzna, kostiumy, charakteryzacja i rekwizyty”.
Szkoła Filmowa w Łodzi
*cyt.: „I ZMP-owcy i bikiniarze. Zbudowaliśmy filmowy PRL!”, strona internetowa Szkoły Filmowej w Łodzi
1970 r. Uniwersytet Warszawski, kierunek: historia sztuki
W 1968 roku rozpoczęła pracę w Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie, gdzie zajmowała się oprawą plastyczną produkcji filmowych i telewizyjnych.
Współpracowała z wieloma wybitnymi twórcami kina, m.in. Andrzejem Wajdą, Krzysztofem Kieślowskim, Krzysztofem Zanussim, Agnieszką Holland, Wojciechem Jerzym Hasem, Costa-Gavrasem, Stevenem Spielbergiem, czy Volkerem Schlöndorffem.
Współtworzyła oprawę plastyczną ponad 60 filmów, m.in. „Nieciekawej historii” W. J. Hasa (1982), „C.K. Dezerterzy” Janusza Majewskiego (1985), „Lawy” Tadeusza Konwickiego (1989), „Barw ochronnych” Krzysztofa Zanussiego (1976), „Europa, Europa” Agnieszki Holland (1977), „Wielkiego tygodnia” Andrzeja Wajdy (1996) i za granicą: „Listy Schindlera” Stevena Spielberga (1993), „Mała apokalipsa” Costy-Gavrasa (1993) czy „Król Olch” Volkera Schlöndorffa (1996).
Jako pedagog związana ze Szkołą Filmową w Łodzi oraz Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie. W Szkole Filmowej w Łodzi przez kilkanaście lat realizowała warsztat scenograficzny dla studentów trzech Wydziałów: Reżyserii Filmowej, Operatorskiego i Realizacji Tv oraz Aktorskiego. W efekcie powstało ponad 100 etiud filmowych.
Jest autorką książki „Dekorator wnętrz – współtwórca rzeczywistości filmowej” (2019).
Członkini Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej oraz Polskiej Akademii Filmowej.
Ewa Braun zasiada w jury ważnych festiwali i imprez filmowych oraz modowych, m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie, Oskarów Mody.
1987 r. – nagroda za scenografię do filmu „Cudowne dziecko” Waldemara Dzikiego podczas FPFF w Gdyni;
1994 r. – Oscar za dekorację wnętrz do „Listy Schindlera” Stevena Spielberga
2014 r. – Złoty Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis i Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski;
2018 r. – Nagroda Specjalna Złoty Dinozaur dla wybitnego twórcy filmowego i zasłużonego pedagoga na 25. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Etiuda&Anima w Krakowie.
Celem moich warsztatów jest za każdym razem to, by studenci pogłębiali swoją świadomość relacji, w jakie wchodzi ze sobą przestrzeń scenograficzna, kostiumy, charakteryzacja i rekwizyty. Wszystkie te elementy budują stronę wizualną filmu, jego silny przekaz.
Źródło: https://www.filmschool.lodz.pl/news/584,i-zmp-owcy-i-bikiniarze-zbudowa…
Większość filmów, przy których pracowałam, to były tzw. „filmy z epoki”, w których oprawa scenograficzna stanowiła istotną rolę. Pełniąc obowiązki dekoratora wnętrz, musiałam się zmierzyć z różnorodnością wyzwań, od wykreowania przekonującej wizji rzymskiej uczty w domu patrycjusza, realiów życia ostatnich Jagiellonów, czy dworskich i mieszczańskich salonów aż do odtworzenia trudnej rzeczywistości okupacyjnej czy peerelowskiej. Doświadczenia te nauczyły mnie, że wyposażyć wnętrza zgodnie z potrzebami scenariusza to nie wszystko. Prawdziwym twórczym wkładem jest nadanie wnętrzom wyrazistego i indywidualnego charakteru”
Wystawa „Odtwarzanie minionych światów” w Muzeum Kinematografii w Łodzi (2019).
Może zabrzmi to paradoksalnie, ale dla mnie absolutnie zaskakującą i wywołującą duże emocje była wiadomość o uzyskaniu samej nominacji do Oscara, nagrody pożądanej przez filmowców i stanowiącej ukoronowanie ich osiągnięć zawodowych. Wyróżnienie przez największych profesjonalistów z branży to powód do dużej satysfakcji”
Źródło: Portal Filmowy, z Ewą Braun rozmawia Marcin Zawiśliński
https://www.sfp.org.pl/2016/wydarzenia,5,14522,0,1,Spielberg-obdarzyl-n…
(…) pod względem rozmachu scenograficznego oraz budżetu „Lista Schindlera” była jednak zdecydowanie największym i zarazem najdroższym projektem filmowym, w jakim uczestniczyłam. Żeby zapanować nad takim filmem, w pionie dekoratorskim, za który odpowiadałam, trzeba było się wykazać nie tylko talentem scenograficznym, ale także umiejętnościami logistycznymi i organizacyjnymi. Razem ze swoimi współpracownikami musieliśmy zagwarantować zaplecze wnętrzarskie (meble, rekwizyty) do 146 obiektów zdjęciowych. Pracowały nad tym trzy zespoły dekoratorsko-rekwizytorskie”
Źródło: Portal Filmowy, z Ewą Braun rozmawia Marcin Zawiśliński
https://www.sfp.org.pl/2016/wydarzenia,5,14522,0,1,Spielberg-obdarzyl-n…
Poznaj zasady rekrutacji i ofertę kształcenia Szkoły Filmowej w Łodzi. Dowiedz się więcej.