Przejdź do treści

prof. Jolanta Dylewska

portret czarno-biały kobiety w dojrzałym wieku, ciemne krótkie włosy, spogląda w bok
prof. Jolanta Dylewska

Wybitna autorka zdjęć filmowych, scenarzystka i reżyserka filmów dokumentalnych. Współpracuje z najważniejszymi twórcami kina w Polsce i na świecie. Absolwentka i wykładowczyni Szkoły Filmowej w Łodzi. „Staram się nie mieć własnego stylu. Do każdego filmu podchodzę tak, jakby był moim pierwszym. Szukam konkretnego, indywidualnego stylu dla danego filmu. Moimi ‘aktorami’ są światło, kolor, ruch, głębia ostrości, faktura, kompozycja i perspektywa, odpowiednio dobrane dla każdego obiektywu. To właśnie te elementy wizualne opowiadają historię. Lubię, gdy styl wizualny służy głównej dramaturgii filmu.” 

Szkoła Filmowa w Łodzi 

*cyt.: „Variety”, 2012 

Treść (rozbudowana)
Wykształcenie

Szkoła Filmowa w Łodzi, wydziały Reżyserii Filmowej i Telewizyjnej oraz Operatorski i Realizacji Telewizyjnej, dyplom na Wydziale Operatorskim w 1991 roku .

0
Doświadczenie

Wybitna autorka zdjęć filmowych, reżyserka filmów dokumentalnych oraz pedagog związana ze Szkołą Filmową w Łodzi.

W latach 2020-2024 Dziekan Wydziału Operatorskiego i Realizacji Tv Szkoły Filmowej w Łodzi. Wykłada również w Filmakademie Baden-Wuerttemberg w Ludwigsburgu (Niemcy).  
 
Autorka zdjęć do wielu filmów fabularnych, m.in. „Rozmowa z człowiekiem z szafy” reż. Mariusz Grzegorzek (1993), „Doskonałe popołudnie” reż. Przemysław Wojcieszek (2005), „Chłopiec na galopującym koniu” reż. Adam Guziński (2008), „Tulpan” reż. Sergiej Dworcewoj (2008), „W ciemności” reż. Agnieszka Holland (2012), „Pokot” reż. Agnieszka Holland (2017), „Orzeł. Ostatni patrol” reż. Jacek Bławut (2022).  

Reżyserka i autorka zdjęć filmów dokumentalnych, m.in. „Kronika powstania w getcie warszawskim wg Marka Edelmana” (1993), „Po-lin. Okruchy pamięci” (2008), „Marek Edelman… i była miłość w getcie” (2019).  

Pod jej opieką pedagogiczną powstało kilkadziesiąt etiud studenckich.  

0
Osiągnięcia

1993 – za zdjęcia do filmu „Rozmowa z człowiekiem z szafy”: nagroda FPFF w Gdyni oraz Nagroda im. Andrzeja Munka przyznawana przez Szkołę Filmową w Łodzi  

1994 – za film „Kronika powstania warszawskiego wg Marka Edelmana”: nagroda festiwalu Doc Leipzig w Lipsku, Golden Gate Award w San Francisco oraz Grand Prix MFFD w Monachium 

1995 - za film "Kronika powstania w getcie warszawskim wg Marka Edelmana" - medal "Powstanie w Getcie Warszawskim" Stowarzyszenia Żydów Kombatantów i Poszkodowanych w II Wojnie Światowej 

2008 – za zdjęcia do filmu „Tulpan” Sergieja Dworcewoja: nagroda MF Operatorów Filmowych „Manaki Brothers” w Bitoli  
 
2009 – nagrody za film „Po-lin”: "Ponad Granicami" im. K. Kieślowskiego na The New York Polish Film Festival, Złoty Feniks MFF "Żydowskie Motywy" w Warszawie  

2011/2012 – za zdjęcia do filmu Agnieszki Holland „W ciemności”: „Złota Żaba” nagroda MF Autorów Sztuki Zdjęć Filmowych Camerimage, nagroda FPFF w Gdyni, Orzeł – nagroda Polskiej Akademii Filmowej, Nagroda „Golden Camera 300” MF Operatorów Filmowych "Manaki Brothers" w Bitoli 

2011 – przez magazyn Variery uznana za jedną z dziesięciu najlepszych operatorów filmowych na świecie (za zdjęcia do filmu „W ciemności”) 

2013 - Srebrny Medal "Zasłużony Kulturze - Gloria Artis" 

2014 – Nagroda The WIFTS (Women's International Film & Television Showcase Foundation) International Visionary Awards - Cinematography Award 

2019 – za “Marek Edelman… i była miłość w getcie”: Wyróżnienie Jury Docs Against Gravity Film Festival, „Złota Żaba” nagroda MF Autorów Sztuki Zdjęć Filmowych Camerimage, Nagroda im. Antoniego Marianowicza dla najlepszego filmu polskiego Międzynarodowego Festiwalu Filmowego "Żydowskie Motywy" 

2024 - Nagroda Specjalna "Camera 300" za wybitny wkład w światową sztukę filmową na 45. Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Operatorskiej "Manaki Brothers" w Bitoli 

0
Zaangażowanie

Członkini Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych, Polskiej Akademii Filmowej, Europejskiej Akademii Filmowej, Azjatyckiej Akademii Filmowej i Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. 

„Staram się nie mieć własnego stylu. Do każdego filmu podchodzę tak, jakby był moim pierwszym. Szukam stylu odpowiedniego dla konkretnego filmu. Moimi aktorami są światło, kolor, ruch, głębia ostrości, faktura, kompozycja i perspektywa odpowiednio zgrane z obiektywem. Te elementy wizualne opowiadają historię. Lubię, kiedy styl obrazowania jest podporządkowany głównej linii dramaturgicznej filmu.” 
wywiad dla "Variety", 2012 
 
„Kamera jest jakimś transcendentalnym korytarzem, który powoduje, że kontakt między postacią, na którą patrzę przez kamerę, a mną staje się niezwykle intensywny, a kamera – czymś więcej niż zbiorem soczewek. Zdarza się, że wiem, co za chwilę zrobi osoba, którą mam przed sobą. Mam wrażenie, że za każdym filmem widzę inaczej i bardzo lubię to inaczej.” 
„Film & TV Kamera”, nr 1/2002 
 

0
Rozpocznij studia w Szkole Filmowej w Łodzi

Poznaj zasady rekrutacji i ofertę kształcenia w Szkole Filmowej w Łodzi. Dowiedz się więcej.

0