Przejdź do treści

prof. Teresa Kubiak-Wojtaszek

arc

Miłość do opery i śpiewu odkryłam już we wczesnej młodości. Podczas studiów rozwinęłam talent i warsztat pod kierunkiem wybitnych pedagogów. Występowałam na prestiżowych scenach operowych Europy, USA i Kanady, śpiewając z największymi artystami. W trakcie światowej kariery z dumą promowałam polską kulturę.  

Akademia Muzyczna w Łodzi 

 

Treść (rozbudowana)
Wykształcenie

Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna w Łodzi, klasa śpiewu Olgi Olginy.

0
Doświadczenie

Teresa Kubiak swoją miłość do opery i śpiewu odkryła już we wczesnej młodości. Naukę śpiewu rozpoczęła w Liceum Muzycznym w Łodzi, a następnie kontynuowała studia wokalne w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w klasie profesor Olgi Olginy. W czasie studiów została laureatką kilku ogólnopolskich konkursów wokalnych. Sukcesy te pozwoliły jej następnie na udział w konkursach międzynarodowych w Helsinkach, Tuluzie, Monachium i Moskwie.

W 1966 r. otrzymała dyplom ukończenia studiów z wyróżnieniem. W 1966 r. została zatrudniona w Teatrze Wielkim w Łodzi, w którym debiutowała na deskach nowo otwartego teatru partią Micaëli w operze „Carmen” Bizeta.

Z łódzką sceną operową związała się wtedy na kilka kolejnych lat, śpiewając m.in. takie role, jak Elsa w „Lohengrinie” Wagnera, tytułowa Tosca i Madame Butterfly w operach Pucciniego, Aida w operze Verdiego, Halka w dziele Moniuszki oraz Herodiada w łódzkiej prapremierze dzieła Romualda Twardowskiego. Przełomowym momentem w karierze Profesor była propozycja wzięcia udziału w koncertowym wykonaniu opery Karla Goldmarka „Królowa Saby” w partii Sulamith w nowojorskim Carnegie Hall. Chociaż początkowo obawiała się wyjazdu za ocean (nie znała wówczas języka angielskiego, nie chciała też rozstawać się z mężem i córkami), to jednak w końcu, za namową profesor Olgi Olginy, postanowiła przyjąć zaproponowaną ofertę. Koncert okazał się wielkim sukcesem. Prasa amerykańska donosiła o pojawieniu się nowej gwiazdy na scenie operowej świata. Prof. Kubiak-Wojtaszek została zaproszona na przesłuchanie do słynnej Metropolitan Opery, po którym podpisała pierwszy kontrakt na wykonanie partii Lizy w operze „Dama Pikowa” Czajkowskiego. Debiut w MET poprzedziły występy w 1971 r. w Anglii na Festiwalu w Glyndebourne w roli Lizy w „Damie Pikowej” (16 spektakli) i w roli Giunony w „La Calisto” Cavalliego.

W tym samym roku występowała w San Francisco w „Madame Butterfly”, w Chicago i Houston w roli Tosci, w „Elektrze” Straussa w roli Crisotemide w Wenecji w Teatro La Fenice, Butterfly i Tosci w Covent Garden, Manon w Miami, Aidy w San Francisco.

W Metropolitan Opera zadebiutowała 18.01.1973 r. Po debiucie związuje się z tą sceną na następne 14 sezonów. W MET śpiewała główne partie sopranowe w operach Janačka , Verdiego, Bizeta, Wagnera, Straussa, Pucciniego, Czajkowskiego, Beethovena i wielu innych.

Śpiewała w Wiedeńskiej Staatsoper, Monachijskiej Staatsoper a także w Rzymie w Teatro Dell’Opera, w Madrycie, Barcelonie, Lizbonie, Vancouver, Montrealu i Ottawie oraz we francuskiej Paris Grand Opera.

Występowała w operach: “Tosca”, “Aida”, “Lohengrin”, “Tannhauser”, “Bal maskowy”, “Peter Grimes”, “Fidelio”, “Manon Lescout”, “Dalibor”, “Pajace”, “Madame Butterfly”, “Il Tabarro”, “Ariadne Auf Naxox”, “Die Meistersinger”, “Latający Holender”. W latach 1984–87 brała także udział w trasach koncertowych po krajach Środkowego i Dalekiego Wschodu. W 1988 po długiej przerwie wystąpiła w Polsce, w Teatrze Wielkim w Łodzi w „Tosce” Pucciniego.

W 1985 roku rozpoczęła także działalność pedagogiczną, początkowo biorąc udział w pracach Wydziału Wokalnego w Montclair State College w New Jersey. W 1990 roku objęła stanowisko profesora śpiewu na wydziale wokalnym w Indiana University School of Music w Bloomington. Piastowała to stanowisko do 2018 roku. Prowadziła także kursy mistrzowskie na terenie USA, Nowej Zelandii i Jordanii. Była zapraszana do udziału w pracach jury licznych konkursów wokalnych na całym świecie.

0
Osiągnięcia

Występowała na najważniejszych scenach Europy, USA i Kanady, śpiewając z największymi artystami tamtego czasu takimi, jak P. Domingo, C. Bergonzi, T. Gobbi, J. Carreras, S. Millnes, R. Resnic, I. Borkh, A. Varnay, J. Vicers. Jej najważniejsze dokonania fonograficzne, to rola Tatiany w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego pod Sir Georgem Soltim – do nagrania powstał słynny film Petera Weigla, ponadto nagrania: „Elektry” pod dyrekcją F. Riegera, 14 Symfonii D. Szostakowicza pod dyrekcją L. Bernsteina, Mszy Glagolickiej L. Janacka pod dyrekcją R. Kempe.

Występowała w Metropolitan Opera w Nowym Jorku przez 15 sezonów, kreując 14 operowych ról. Za osiągnięcia na polu wokalistyki uhonorowana: Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki II stopnia, Krzyżem Kawalerskim Odrodzenia Polski. Akademia Muzyczna w Łodzi w 2005 roku nadała Teresie Kubiak zaszczytny tytuł doktor honoris causa. Towarzystwo Uniwersyteckie w Warszawie uhonorowało Teresę Kubiak w 2012 r. medalem Fides et Ratio.

0
Zaangażowanie

W trakcie swojej światowej kariery i działalności pedagogicznej zawsze dbałam o promowanie kulturowego dziedzictwa Polski, biorąc udział w koncertach inicjowanych przez Fundację Kościuszkowską, promując dzieła polskich kompozytorów (Chopin, Penderecki, Górecki).

Solista operowy to zarazem śpiewak i aktor. Zmienność dzieł operowych, scen, reżyserów, partnerów, języków w jakich wykonywana jest dana opera, częste przemieszczanie się, czasem międzykontynentalne, rozłąka z bliskimi wymagały ciągłej pracy i poświęceń.

0
Rozpocznij studia w Akademii Muzycznej w Łodzi

Poznaj zasady rekrutacji i ofertę kształcenia w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Dowiedz się więcej.

0